100 години сюрреализъм в парижкия център „Помпиду“
От хаоса и разрушението, изобразени в "Триумфът на сюрреализма" на Макс Ернст, до зловещата тишина на "Прободеното време" на Рене Магрит – център "Помпиду" в Париж е наредил около 500 творби на сюрреализма от публични и частни колекции, включително картини, фотографии, литература.
Шедьоври на Салвадор Дали, Джорджо де Кирико, Пабло Пикасо и Алберто Джакомети са в основата на изложбата. Сюрреализмът като направление в изкуството има дълга история, целта на кураторите е да хвърлят нова светлина върху него, над 20 години след последната световна ретроспектива в "Помпиду".
Сюрреализмът всъщност е реакцията на младите хора, изпратени да воюват на 20-годишна възраст. После те се връщат и искат да унищожат света, същия този свят, тласнал цивилизацията и човечеството към унищожение. Те искат да построят нещо напълно ново.
Макс Ернст рисува "Триумфът на сюрреализма" през 1937 г след поражението на испанските републиканци в Гражданската война. Творбата е своеобразна визия на унищожението, което причинява фашизмът в цяла Европа.
В центъра на изложбеното пространство е оригиналният ръкопис на Манифеста на сюрреализма на Андре Бретон. Текстът, написан през 1924 г, дава насоките на революционното движение след Първата световна война.
Посланието на сюрреализма е съвсем просто: той е апология на поезията. А какво е поезията? Това е смесица от рационалност, въображение и делириум. Просто уравнение, което сюрреализмът винаги е повтарял.
За мнозина работата на Дали се възприема като въплъщение на сюрреалистичното изкуство. Той дава сериозен импулс на художественото направление, преди то да продължи напред без гениалния испанец.
Произведенията на Дали са в контраст с картините от цикъла "Империя на светлината" и "Лични ценности" на Рене Магрит. Двамата художници са пълна противоположност, докато Дали е изтъкан от ексцентризъм и гениалност, Магрит е скромен, трезвомислещ човек.
Ретроспективата показва обхвата на движението, което официално е преустановено през 1969 г, с акцент върху творбите на пренебрегвани жени художнички. Например „Сътворението на птиците“ на испанката Ремедиос Варо, която се превръща в една от утвърдените фигури на мексиканския сюрреализъм.