Култура

„Изиграй ми приказка“: Проект, който използва иновативен подход, за да достигне до глухите деца

От Ани Балджиян Ани Балджиян Водещ

Как приказките ще стигат до децата, които не чуват?  Проектът „Изиграй ми приказка“ ангажира с иновативен подход вниманието на глухите деца - какъв е той разказват в ефира на "Добро утро, Европа" Росица Караджова – глуха актриса и специалист по художествен жестов език, Силвана Павлова – консултант по жестов език, и Албена Тагарева - ръководител на проекта „Изиграй ми приказка“.

"Глухите деца възприемат света по различен начин, поради липсата именно на това сетиво - слуха. И ние със Силвана и с Росица, когато започнахме да работим заедно преди няколко години, започнахме първо с конвенционален театър, който адаптирахме, по-скоро интегрирахме жестов език като художествено средство в тетралното представление, който участва активно в художествения спектакъл. Докато преди това по-скоро тетралните представления се адаптират като превод на жестов език, а жестовият език не се използва като художествено средство. Ние решихме, че хубаво да опитаме да го интегрираме и всичко да бъде едно цяло", обясни Албена Тагарева.

"Художественият жест е много по-широк и показва много по-широко картината. Ние използваме изключително много невербална комуникация и така се получава този достъп до комуникация към самото глухо дете, което вижда, усеща, както знаете, глухите хора имат много развити други сетива. И чрез жестов език, който е много по-широк, много по-образен, който рисува картини. Знаете ли, дори има стилове в художествения жестов език вече. Не е само преводен, както по-рано Албена каза. Има визуален, има поезия. Важното е, че ние успяваме да създадем именно този достъп до литературата, което всички знаем, че е доста трудна, особено в пети и шести клас, за дечицата ни", разказа Силвана Павлова.

"Всичко е свързано с визуализацията на литературата и на жеста. Идеята е да може да се възприеме. Дори без да говоря, всички разбират това дори чуващите хора. Разбира се, трябва да има фокус. Първо, трябва да се облегнем на нещо. Преди това имаме обмен с други глухи хора, които се занимават с театър, за да се свърже визуалното с жеста и с думичките. В актьорското майсторство ние споделяме през цялото време, правим план, обсъждаме как най-добре да изглежда, как най-добре да се случи този енергиен обмен, за да има пълен достъп за абсолютно всички глухи. Но най-важното е всъщност, че глухият човек трябва да разбира в дълбочина, да може да възприеме метафората", поясни Росица Караджова.

 

 

Целия разговор вижте във видеото.