За 100 години: Завъртя ли се Република Турция на 180 градуса от Ататюрк до Ердоган?
От арабския към латиницата. От арменското изтребление до войната в Украйна. От забрадките до късите поли. И обратно.
От Турция на Ататюрк до Турция на Ердоган.
Днес южната ни съседка празнува 100 години от основаването си като република. Начело на страната тогава е Мустафа Кемал, пред когото до ден днешен повечето турци се прекланят. Включително и днешният ѝ лидер Реджеп Тайип Ердоган.
Смятан за един от най-влиятелните политически лидери на ХХ век, Ататюрк ще остане в историята като основателят на Република Турция и първи неин председател (1920-1921). През своя 15-годишен президентски мандат, който продължава до смъртта му през 1938 година, той радикално реформира политическата, икономическата, социалната и културната сфера на живот – така, че на световната карта се появява светска национална държава.
Ататюрк премахва халифата (1924 г.) и султана (1922 г.). Приема нов Граждански кодекс и други закони, в резултат на които става възможен преходът към светска система на управление. Дава на жените равни права, реформира законите за облеклото, регулира висшето образование, насърчава частната инициатива в селското стопанство и въвежда международната система за времето, календара, както и мерките за измерване. За него прогресът на една нация зависи от образованието на младежта, а истинска независимост се постига само при условие че е налична и икономическа такава.
До 1934 г. той се казва просто Мустафа Кемал. Но чрез Закона за фамилиите приема от турския парламент фамилията Ататюрк – в превод „Баща на турците“.
Една от мисиите му е озаптяването на исляма като политически инструмент. Заявява я при откриване на заседание на Великото народно събрание през 1924 г. Тогава той отправя именно това обвинение и призовава религията да възвърне истинската си цел.
Изглежда, че в онези години, наред с всяка успешно постигната реформа, желанието за секуларизация и европеизация на Република Турция е растяло.
Моите задължения по отношение на турската нация, турското общество и бъдещето му не са приключили. Вие ще ги изпълните. Повторете думите ми на онези, които ви следват
Този, който последва
Настоящият президент на Турция е вече второ десетилетие на власт – първо като министър-председател, а през последните девет години и като президент. Реджеп Ердоган успя да преодолее най-критичните за управлението му избори през май тази година, когато се изправи срещу кандидата на обединената опозиция Кемал Кълъчдароглу.
Турция на Ердоган е различна от тази на Ататюрк, защото постави отново ислямските ценности на централно място. Турската дирекция по религиозните въпроси – Дианетът - първоначално замислена да осигурява по-голям контрол върху разпространяващия се ислям и неговата политическа употреба, днес е един от най-силните козове в ръцете на Ердоган. Собствената му съпруга е неизменно със забрадка на публични събития.
Нарастващият брой джамии, появилите се все повече религиозни секции и странно възникналият телевизионен канал на дирекцията са сред малкото последици от работата й.
Обвиняван в потисничество на човешките права, във война срещу ЛГБТ общността и в почти пълно овладяване на медийната среда в страната, турският президент си навлича все повече критики от Запада. В същото време обаче популярността му в собствената страна изглежда не спада достатъчно,за да се раздели с властта.
За това си има причини. Турция отбеляза истински икономически бум през първите години от президентството на Ердоган. И въпреки прогнозите за очертаваща се криза и обезценяването на турската лира, през първото тримесечие на 2022 г. икономиката на Турция надмина прогнозите за растеж, като увеличението от 7,3 % беше съпътствано със силно търсене, производство и износ.
През септември 2023 г. пък Ердоган изненада с бизнес нюха си, когато покани американският милиардер Илон Мъск да инвестира в Турция и заяви интерес страната му да си сътрудничи и със Starlink, да се развива в областта на изкуствения интелект и да се подреди на първите места сред производителите на високи технологии.
Предстои да видим как ще изглежда бъдещото партньорство между турската страна и милиардерът, собственик на социалната мрежа Х (до скоро Twitter), особено след заявката на последния, че Турция е сред най-важните кандидати за следващия завод на компанията му Tesla.
Наред с икономическия бум, и населението на страната се увеличава главоломно. Официалната статистическа служба на Турция обяви, че населението на страната е достигнало общо 84 680 273 души през 2021 г. след години на напрекъснат растеж.
С близо 85 млн. души население Турция е 18-ата страна по население в света, а разположението й между Европа и Азия я прави от съществено геостратегическо значение.
Ако Европейският съюз иска да бъде място, където цивилизациите се срещат, той трябва да приеме Турция
Особено критичен момент за управлението на Ердоган беше опустошителното земетресение през февруари тази година, когато Южна и Централна Турция, както и северна и западна Сирия, бяха разлюлени от трус с магнитуд от 7.8 по скалата на Рихтер. Жертвите на бедствието надхвърлиха 40 000, а като основна причина за това бе посочено ниското качество на строителството. Властта бе обвинена в извличане на икономически дивиденти от набързо вдигнатите неустойчиви сгради, които се превърнаха в гробове за хиляди.
Въпреки това няколко месеца по-късно Ердоган отново пое юздите на Република Турция като неин президент. А веднага, след като положи клетва, отиде да се поклони в мавзолея на Мустафа Кемал Ататюрк. И така символично свърза бъдещето на Република Турция с нейното минало.
Друга символична връзка Анкара направи през лятото на миналата година, когато официално се преименува на Тюркие (Türkiye) и в официално писмо до ООН настоя това име да влезе в международно обращение. Именно Тюркие е първото име на страната след обявяването на нейната независимост през 1923 г. За завръщането към него миналата година бяха изтъкнати два аргумента. По-прозаичният бе недотам престижното езиково съвпадение на думата в най-утвърдения международен език - на английски Turkey означава „пуйка“. А по-политическият аргумент бе изтълкуван именно като завръщане към заветите на Мустафа Кемал Ататюрк.
Дали обаче днешна Турция продължава курса на Ататюрк? Или точно обратното – годините под управлението на Ердоган доведоха до завой на 180 градуса от идеите на основателя? За миналото, настоящето и бъдещето на Турция Euronews Bulgaria разговаря с международния анализатор Мартин Табаков, който има изявен интерес към вътрешната и външната политика на нашата вече стогодишна съседка.
Euronews Bulgaria: Г-н Табаков, колко важна е религията в политиката на Турция?
Мартин Табаков: Това е едно от основните наследства на президента Ердоган. Той не просто реабилитира исляма като основна референция в публичния живот на страната, но го превърна и в отправна точка при формирането на политиката си - и във вътрешната - като източник на електорална подкрепа, и във външната - като източник на легитимност сред мюсюлманското население в региона.
Една от най-дискусионните политики на президента – тази на ниските лихвени проценти, поради което страната не може да се справи с инфлацията си, например – се обяснява включително посредством исляма. В Корана пише: „О, вярващи, не изяждайте лихвата, многократно умножена, и бойте се от Аллах, за да сполучите!”.
Турско-ислямският синтез, иначе познат ни още от Тургут Йозал, бива експлоатиран и във външно-политическите вектори на страната. Позоваването на религията като основна част от политиката на идентичността е една от причините, поради които Ердоган успя да спечели последните парламентарни и президентски избори, въпреки че срещу подобно развитие на нещата имаше сериозни аргументи. Най-вече от икономическо естество.
Euronews Bulgaria: Каква е ролята на Турската дирекция по религиозните въпроси - преди и след Ердоган?
Мартин Табаков: Чисто исторически Дианетът е създаден от Кемалистката република, не за да развива и разпространява исляма в страната, а за да го контролира. Това става чрез държавата, която определя и учебния конспект на „Имам Хатип“ училищата, така и съдържанието на проповедите в джамиите. Целта тогава е религията да бъде държана в стерилна и пасивна форма, така че да не възпрепятства модернистичния проект на Ататюрк. В процес на времето обаче, особено когато Турция бива управлява от политически партии с по-скоро десен и консервативен профил (тоест през определен период от 50-те години насам), ролята на Дианета бива променяна постепенно: от това да функционира като „спирачка” на исляма в посока на насърчаване и обостряне на религиозните сантименти. Пикът в този процес се наблюдава именно в управлението на Ердоган. Към днешна дата Дианетът разполага с бюджет, който е по-голям от редица министерства на турската държава. И дори има собствен телевизионен канал.
Дирекцията по религиозни дела – посредством кадровия и идеологически контрол, който има върху ислямските храмове – се е превърнала в пряк механизъм за влияние на турската държава в чужди държави. Пример за това е напрежението между Ердоган и френския президент Еманюел Макрон, който именно във връзка с влиянието на чужди държави върху дейността на джамии във Франция заяви, че Париж обмисля да предприеме мерки - да обучава и назначава служещите в храмовете, така че те да не бъдат под контрола на други страни.
Euronews Bulgaria: В една от вашите статии казвате, че Турция е заобиколена от всички страни с враговете, които целят нейното разпадане? Кои са те? И как Турция все пак успява да „удържи фронта“?
Мартин Табаков: Във въпросния текст съм имал предвид един характерен синдром на Турция - т.нар. Севърски синдром. Според психологията и светогледа, диктувани от този синдром, Турция е заобиколена от врагове, които целят нейното разкъсване. Но това всъщност е мотив, който Ердоган обича да използва, за да катализира подкрепа. Врагът може да е външен – американците, или вътрешен – гюленистите, кюрдите. Ако се чудите откъде българските политици заговориха за „дълбоката държава”, то имайте предвид, че взеха това словосъчетание именно от реториката на турския президент.
Иначе непосредствена заплаха за своята сигурност – къде обективно, къде пропагандно – Турция вижда най-вече в ПКК (Кюрдската работническа партия) и нейните клонове в Сирия и Ирак.
Euronews Bulgaria: Коя е най-голямата грешка, която Ататюрк направи? И най-голямата на Ердоган?
Мартин Табаков: И двамата правят идентична грешка, свързана с редукционисткото им разбиране за това, което е порядъчно в политиката, и това, което не е. Ататюрк се опита да създаде една Турция, която да се крепи само на т.нар. „бели турци” – секуларни, образовани, със сравнително добри финансови възможности. Това е крайбрежната, панорамната и европейска Турция. Ердоган пък заложи на т.нар. „черни турци” – тези от вътрешната част на страната и централен Анадол, които са по-консервативни и ислямообразни, незадължително с висок образователен или социален статус.
И в двата случая обаче – и при Ататюрк, и при Ердоган – ставаше дума за социално инженерство, което е екслузивно (тоест изключващо, те правят политика със знак минус), което ги прави инструментално идентични. Турският народ обаче има много по-голям опит, отколкото Ататюрк и Ердоган искат да му признаят и да му позволят като социално-културни практики.
Euronews Bulgaria: Как виждате бъдещето й? Играе ли ЕС двойна игра по въпроса с присъединяването на Турция в Съюза?
Мартин Табаков: През последното десетилетие политическият фундамент между ЕС и Турция изтъня – поради побоя на демокрацията в югоизточната ни съседка, поради бежанската криза, покрай отказа от либерализация на визовия режим и покрай стандартни проблеми като гръцко-турските. Анкара и Брюксел обаче продължават да имат сходства в икономическите си интереси. През територията на Турция минават проекти за енергийната диверсификация на ЕС, а съюзът продължава да е най-големият търговски партньор на Анкара.
Въпросът тук е дали политиката ще афектира и естеството на икономическите отношения. Така например, ЕС не желае да предоговори митническия съюз с Турция, така както и Анкара няма намерение да се съобразява с политиката на санкции на Брюксел към трети страни.
Euronews Bulgaria: 100 години Република Турция - направи ли страната кръг на 180 градуса?
Мартин Табаков: Турция се променя. Със сигурност. Турция на Ататюрк се опитваше да интернализира европейската идентичност – внос на секуларизъм, модернизъм, култура. Ердоганова Турция прави нещо различно: тя се възприема като носител на собствен и уникален опит, включително османски. Това са две различни „одежди”. Но тялото остава същото, независимо от градусите, на които то се обръща. Неслучайно и Ататюрк, и Ердоган създават своите проекти сравнително идентично – с огромни дози национализъм и авторитаризъм.